Majbritt Augustinus
  • Forside
  • Bøger
    • Tavse børn
    • Nyttige links og viden om selektiv mutisme
    • Stille ADHD
    • Nyttige links om stille ADHD
  • Journalistiske artikler
  • Foredrag
  • Om Majbritt Augustinus
  • Kontakt
  • Presse
    • Pressemateriale
    • Omtale af Tavse børn
    • Omtale af stille ADHD
  • Forside
  • Bøger
    • Tavse børn
    • Nyttige links og viden om selektiv mutisme
    • Stille ADHD
    • Nyttige links om stille ADHD
  • Journalistiske artikler
  • Foredrag
  • Om Majbritt Augustinus
  • Kontakt
  • Presse
    • Pressemateriale
    • Omtale af Tavse børn
    • Omtale af stille ADHD

Majbritt Augustinus

Majbritt Augustinus arbejder som forfatter, journalist og foredragsholder med fokus på børn og unges trivsel, sundhed og psykiske vanskeligheder.

Journalistiske artiklerStille ADHD

DLF: LÆRERE ER IKKE KLÆDT PÅ TIL AT OPDAGE BØRN MED SÆRLIGE BEHOV

af Majbritt Augustinus 16. februar 2016
skrevet af Majbritt Augustinus 16. februar 2016
DLF: LÆRERE ER IKKE KLÆDT PÅ TIL AT OPDAGE BØRN MED SÆRLIGE BEHOV

DLF
Foto: Sarah Bender

“Det kan være meget svært for en lærer at opdage usynlige handicaps. Med 28 elever eller flere i en klasse, er der mange behov, der skal tilgodeses i en klasse”, fortæller Bjørn Hansen, der er formand for DLF’s skole- og uddannelsespolitisk udvalg – som mener, at børn med stille ADHD er i risiko for at blive overset.

“Det er typisk de mere udadreagerende børn, som lærerne har fokus på, da de både forstyrrer de andre elever og sig selv.  Et barn med stille ADHD generer jo ikke andre end sig selv”, fortæller Bjørn Hansen, og siger, at der mangler både viden og ressourcer i folkeskolen til at opdage de mere usynlige handicaps, som f.eks. stille ADHD udgør;

“Lærerne er typisk ikke klædt på til at opdage børn med særlige behov, da de ikke er uddannet til det. Derudover lever vi i en tid, hvor lærerne er pressede på ressourcer og ikke har tid til at komme rundt om hvert enkelt barn. Og da børn med stille ADHD ikke gør meget væsen ud af sig selv, men sidder stille med bøgerne fremme, vil de alt andet lige være i særlig risikogruppe for at blive overset”, siger Bjørn Hansen.

Han peger på, at et godt forældresamarbejde også er en vigtig del, hvis diagnoser som stille ADHD skal opdages på et tideligt tidspunkt.

“Der er et behov i folkeskolen for at få ansat en lærer eller ressourceperson med kendskab til de forskellige variationer af diagnoser hos børn. For der er ingen tvivl om, at lærerne har brug for mere sparrig og viden på området”.

Artikel bragt på folkeskolen.dk d. 25.01.2016

– https://www.folkeskolen.dk/579034/dlf-laerere-er-ikke-klaedt-paa-til-at-opdage-boern-med-saerlige-behov

adhdDLFfolkeskolenundervisning
0 kommentar
flere
DE TAVSE BØRN BLIVER OVERSET
flere
“LÆRERNE SER IKKE MIN DATTERS HANDICAP”

Skriv en kommentar Slet kommentar

Gem mit navn, e-mail og hjemmeside i browseren.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 Majbritt Augustinus